Με αφορμή την αναφορά του μεγαλομετόχου της ΠΑΕ στο μουσείο της ΑΕΛ, ο συνεργάτης του pressing και αθλητκός ερευνητής, Δημήτρης Κ. Κούρος, έκανε μία ουσιαστική και ολοκληρωμένη έρευνα επί του θέματος και μας την παρουσιάζει.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Είναι γεγονός ότι το κλίμα στο περιβάλλον της Α.Ε.Λ. είναι το χειρότερο που υπήρξε ποτέ στην ιστορία της. Όπως είναι επίσης γεγονός ότι η επί δεκατρία (13) και πλέον χρόνια η άτιτλη Α.Ε.Λ. δεν παρέχει τη δυνατότητα για το έναυσμα προσέλκυσης νέων που θα αποτελέσουν τη συνέχεια της ιστορίας του κόσμου, ενός κόσμου που με συλλογική προσπάθεια θα μπορούσε να τεθεί σε διαφορετικές, πιο υγιείς βάσεις. Σημαντικός παράγοντας στην εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να αποτελέσει η προβολή της ιστορίας της ομάδας με εκθεσιακό υλικό και όχι ηλεκτρονικό τρόπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όπως συμβαίνει παγκοσμίως, μέρος της ιστορίας προβάλλεται μέσω εκθεσιακού μουσείου.
ΑΝΑΛΥΣΗ
Ο έχων τα ηνία και κατέχων την πλειοψηφία των μετοχών της ΠΑΕ, έδωσε (δεν παρέθεσε, όπως συνήθως αναφέρεται στις ανακοινώσεις της ΠΑΕ) συνέντευξη την 26η Αυγούστου 2020, αφού δήλωσε αρχικά, κατηγορηματικά, ότι απέρριψε τη δική του σκέψη να κάνει ασφαλιστικά μέτρα για αλλαγή του τίτλου «AEL FC Arena». Επ’ αυτού θέτω τρία (3) ερωτήματα:
Κανένας δεν βρέθηκε να του πει ποια διαδικασία ακολουθήθηκε για την επιλογή του ονόματος;
Κανένας δεν βρέθηκε να του πει ότι το όνομα δεν το έδωσε ο «φίλος του», ο Πηλαδάκης και η εταιρεία του;
Κανένας δεν βρέθηκε να του πει ότι και μόνο η σκέψη του για παραχάραξη της ιστορίας της Α.Ε.Λ.συνιστά τεράστιο θέμα απέναντι στον κόσμο;
Δηλώνω υπεύθυνα, εν γνώσει των συνεπειών του νόμου, ότι όλα όσα ακολουθούν σε πλάγια γραμματοσειρά, εντός εισαγωγικών έχουν διασταυρωθεί και είναι ΑΠΟΛΥΤΩΣ αληθή.
Το ίδιο ως άνω πρόσωπο, στην ίδια συνέντευξη δήλωσε επίσης ότι:
«εγώ θέλω να αφήσω το όνομά μου στην ιστορία της Α.Ε.Λ., μακάρι να συνοδευτεί με τίτλους, για δύο πράγματα:
1) Γιατί θα είμαι ο μοναδικός ιδιοκτήτης της Α.Ε.Λ. που ανακατασκεύασε το Αλκαζάρ, και
2) Γιατί θέλω να είμαι ο μοναδικός ιδιοκτήτης που θα τιμήσει τους ήρωες της Α.Ε.Λ., την ιστορία της Α.Ε.Λ.
Με τον κ. Κουρδή κάναμε μια συμφωνία: στο Αλκαζάρ θα κάνουμε το μουσείο της Α.Ε.Λ. Σκουπίδια βρήκαμε από την ιστορία της Α.Ε.Λ. Ακόμη και τα κύπελλα τα τρία τα πήραμε σε ειδική τελετή. Σκουπίδια στην κυριολεξία, δεν έχουμε μια φωτογραφία, ψάχνουμε να βρούμε φωτογραφίες να κάνουμε αφίσες, για να βάλουμε στη μπουτίκ, και δεν μπορούμε να βρούμε. Δεν μπορούσε ποτέ να γίνει το μουσείο της Α.Ε.Λ. σε μια ιδιωτική επιχείρηση».
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
1) Υπάρχει κάποιος που δεν αντιλαμβάνεται τη σκοπιμότητα των προαναφερθέντων δηλώσεων τού εν λόγω προσώπου;
2) Υπάρχει κάτι που ΔΕΝ έγινε κατανοητό από τα προαναφερθέντα, σε άλλη μια επαναλαμβανόμενη επικοινωνιακή εξαγγελία;
3) Υπάρχει κάποιος που μπορεί να απαντήσει ποιος και τι έπρεπε να παραδώσει από την ιστορία στον ιδιοκτήτη, μεγαλομέτοχο και πρόεδρο σύμπασας της Α.Ε.Λ.;
4) Φυσικά και δεν επαρκεί για μουσείο, αλλά υπάρχει άραγε μεγαλύτερη ιστορική παρακαταθήκη από τα τρία τρόπαια που παρέλαβε η ΠΑΕ; Διανοείται κάποιος με ποιο δικαίωμα ΑΥΤΗ η ΠΑΕ και αυτό το πρόσωπο στέρησε το τελευταίο τρόπαιο από αυτούς που έγραψαν ιστορία, αλλάκαι από μικρά παιδιά στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο «Μύλο», την 9η Ιουνίου 2017, για τη συμπλήρωση των δέκα (10) χρόνων από την κατάκτηση του κυπέλλου;
5) Υπάρχει κάποιος που έχει ακούσει παρόμοιες τοποθετήσεις διοικητικών στελεχών στην ιστορία της Α.Ε.Λ.;
6) Υπάρχει κάποιος που έχει δει, σε άλλη χώρα μουσείο επαγγελματικού ποδοσφαιρικού συλλόγου σε κρατική εγκατάσταση;
Ερωτήματα που θα μείνουν αναπάντητα αφού τόσο η ΠΑΕ όσο και το πρόσωπο που ηγείται, σε αυτά που τους αφορούν, αδυνατούν να δώσουν απαντήσεις,επιλέγοντας να ποιούν την νήσσαν.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ Α.Ε.Λ.
Πρωτίστως, το εν λόγω πρόσωπο, οφείλει να προβεί σε εκκαθάριση των… απορριμμάτων τα οποία παρέλαβε.
Δευτερευόντως, για συλλογή υλικού, θα μπορούσε να απευθυνθεί σε κάποιον περαστικό από την Α.Ε.Λ., τον …Κώστα Κολομητρούση!
Τέλος, μήπως υπάρχουν και κάποια τρόπαια ή αναμνηστικά που είναι στην κατοχή του Σωματείου, με το οποίο ο ως άνω διατηρεί άριστες σχέσεις ή μήπως αυτά θα εξαιρεθούν;
Στην ανάλυσηπου ακολουθεί, πραγματοποιείταιμια ιστορική αναδρομή του θέματος, διαιρεμένο σε τρεις (3) ενότητες.
(Αγαπητέ αναγνώστη, όταν φτάσεις στη δεύτερη (Β) ενότητα καλό θα ήταν να δώσεις ιδιαίτερη προσοχή γιατί έτσι θα αντιληφθείς την πραγματικότητα!)
Α. ΠΑΕ ΑΕΛ 1964
24 Αυγούστου 2007: Μετά την υπογραφή της υπουργικής απόφασης από τον κ. Γ. Σουφλιά για την κατασκευή νέου γηπέδου, σε προγραμματισμένη συνέντευξη Τύπου, ο Κ. Πηλαδάκης δηλώνει σχετικά με τη δημιουργία Μουσείου:
«Έχουν ήδη γίνει επαφές με Λαρισαίους αθλητές από όλο το φάσμα των σπορ αναφέροντας ενδεικτικά τους Σπανούλη, Ντικούδη και Φανή Χαλκιά, όπως και πολλούς από τους παλαίμαχους ποδοσφαιριστές της ΑΕΛ, οι οποίοι προθυμοποιήθηκαν να προσφέρουν αντικείμενα από την προσωπική τους συλλογή».
07 Οκτωβρίου 2010: Με ανακοίνωσή της η ΠΑΕ ΑΕΛ 1964 αναφέρει:
«Η ΑΕΛ δημιουργεί στις εγκαταστάσεις του νέου της παλατιού το δικό της μουσείο με εκθέματα από όλο το φάσμα της ιστορικής της δράσης, έναν χώρο που επί της ουσίας θα αποτελέσει ένα μεγάλο τμήμα μιας σπάνιας κληρονομιάς για τις επόμενες γενιές. Ακριβώς για τον λόγο ότι το μουσείο αποτελεί πάνω απ’ όλα κτήμα όλων των φίλων της ομάδας μας, η ΑΕΛ απευθύνει ανοιχτή πρόκληση σε όλους όσοι έχουν στην κατοχή τους συλλεκτικά αντικείμενα ιστορικής αξίας και επιθυμούν να συνεισφέρουν στη δημιουργία του».
Στην ίδια ανακοίνωση περιλαμβάνεται το επιθυμητό υλικό, καθώς και η διαδικασία που θα ακολουθηθεί.
19 Οκτωβρίου 2010: Με νέα ανακοίνωσή της, η ΠΑΕ ΑΕΛ 1964 υπενθυμίζει στον κόσμο ότι εκπνέει η προθεσμία για την προβολή προτάσεων και συλλεκτικού υλικού.
Αυτή είναι η τελευταία αναφορά της ΠΑΕ ΑΕΛ 1964, σε μια εξαγγελία που έμεινε επί χάρτου. Ουδέποτε γνωστοποιήθηκε κάτι σχετικό περί της συμμετοχής του κόσμου ή των συλλογών ή υλικών τα οποία παρέλαβε η ΠΑΕ.
Β. ΠΑΕ ΑΕΛ
25 Φεβρουαρίου 2016: Η ΠΑΕ ΑΕΛ ανακοινώνει τη συνδιοργάνωσημε το Σωματείο της ετήσιας κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας:
«…σε μία εκδήλωση η οποία περιλαμβάνει απονομές τιμητικών διακρίσεων, αλλά και την τελετή παράδοσης-παραλαβής των τριών κορυφαίων τροπαίων.
…ώστε να τοποθετηθούν στο αμεσότατο μέλλον στο μουσείο της “βασίλισσας”,…».
22 Μαρτίου 2016: Η ΠΑΕ ΑΕΛ ανακοινώνει τη «Συμφωνία για ραδιόφωνο», όπου αναφέρει επίσης:
«Ο χώρος που θα εγκατασταθεί το ραδιόφωνο της ΠΑΕ ΑΕΛ θα καθοριστεί τόσο από την τελική συμφωνία με την Γήπεδο ΑΕ, για το εάν στο AEL FC ARENA θα δημιουργηθεί το μουσείο…».
23 Ιουνίου 2016: Η ΠΑΕ ΑΕΛ ανακοινώνει τη «Συμφωνία για τη χρήση του AEL FC ARENA», όπου αναφέρεται:
«7. Συμφωνήθηκε όπως η ΠΑΕ ΑΕΛ χρησιμοποιεί τα γραφεία για τη στέγασή της, τον χώρο του μουσείου της ΑΕΛ και τον χώρο του Vissini Store χωρίς να καταβάλλει κανένα μίσθωμα».
18 Ιουλίου 2016: Η ΠΑΕ ΑΕΛ ανακοινώνει τη βράβευση της ΑΕΛ Καναδά, όπου επίσης αναφέρεται:
«Από την πλευρά του ο κ. Γουγουλιάς παρέδωσε αναμνηστικές εικόνες και φανέλες με τις υπογραφές των ποδοσφαιριστών της ΑΕΛ Καναδά, ως υλικό για το νέο μουσείο στο AEL FC ARENA,…».
20 Ιουλίου 2016: Νέα ανακοίνωση της ΠΑΕ ΑΕΛ για «Οριστική συμφωνία για την χρήση του AEL FC ARENA»:
«Η συμφωνία περιλαμβάνει …και του χώρου όπου θα κατασκευαστεί το μουσείο της ΑΕΛ».
26 Αυγούστου 2016: Αποφάσεις ΔΣ ΠΑΕ ΑΕΛ:
«2. Ενέκρινε την υπογραφή συμβάσεως με τη Γήπεδο ΑΕ με το εξής τίμημα:
α) 330.000 ευρώ για τη χρήση όλων των χώρων του γηπέδου και των χώρων που στεγάζονται το ραδιόφωνο, τα γραφεία της ΠΑΕ, η μπουτίκ και του χώρου του μουσείου που θα κατασκευαστεί».
18 Ιανουαρίου 2019: Η ΠΑΕ ΑΕΛ ανακοινώνει κοινή συνάντηση για συζήτηση θεμάτων για την 20ή Ιανουαρίου 2019:
«2. Απόφαση για ανέρευση κτιρίου το οποίο θα στεγάσει το μουσείο της ΑΕΛ,…».
(Τυχόν συντακτικά ή ορθογραφικά λάθη κειμένων εντός εισαγωγικών αφορούν αποκλειστικά τους εκδότες των ανακοινώσεων)
Γ. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ 2018 ΚΑΙ ΜΕΤΑ
Η ενασχόλησητου συντάκτη για ανεύρεση στοιχείων και φωτογραφικού υλικού που αφορούν τη δημιουργία καρτελών όλων των ποδοσφαιριστών από ιδρύσεως της ΑΕΛ, δεν απέφερε εντυπωσιακά αποτελέσματα, ωστόσο βοήθησε σημαντικά στην επίτευξη του σκοπού. Το φωτογραφικό υλικό δεν ξεπέρασε τον αριθμό εκατόν πενήντα (150), από τις οποίες τριάντα δύο (32) ασπρόμαυρες έχουν μετατραπεί σε έγχρωμες. Επίσης, βρέθηκε υλικό στιγμιοτύπων αγώνων της χρυσής δεκαετίας που δεν υπήρχε, παρά τις ομολογουμένως τεράστιες και αξιέπαινες προσπάθειες συλλογής από τον πολύ καλό φίλο, «monaxalarissa».
Με βάση το υπάρχον υλικό και τη συμπλήρωση των σχετικών στοιχείων δημιουργήθηκε το βίντεο για τους 2.000 αγώνες που παραδόθηκε και προβλήθηκε στο AELFCArena, ενώ το «σύνδρομο… ανωτερότητας» των διοικούντων την ΠΑΕ δεν επέτρεψε την προβολή ενός ακόμη βίντεο για τα 1.000 τέρματα της Α.Ε.Λ. στην Α’ εθνική, για λόγους που έχουν εξηγηθεί.
Έχοντας ως οδηγό αποκλειστικά και μόνο τη δημιουργία μουσείου με απώτερο σκοπό τη διάσωση υλικού και τη διάδοση της ιστορίας της Α.Ε.Λ. στη νεότερη γενιά, ο συντάκτης αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να συναντηθεί με αρμόδιους φορείς.
Η πρώτη επαφή και συζήτηση πραγματοποιήθηκε με τον Γιάννη Αλεξούλη, υπό την παράλληλη ιδιότητα και ως συμβούλου αθλητισμού του Δημάρχου. Από την εν λόγω συζήτηση προέκυψε η δήλωση του υφυπουργού Αθλητισμού Γιώργου Βασιλειάδη, την 12η Ιουνίου 2018, περί δημιουργίας αθλητικού μουσείου της ΑΕΛ, στο Αλκαζάρ.Η δεύτερη επαφή και συζήτηση για το ίδιο θέμα πραγματοποιήθηκε με τον Τάκη Παραφέστα, πρόεδρο των βετεράνων της Α.Ε.Λ.
Οι παραπάνω επαφές σχετίζονταν με την από κοινού προσπάθεια ανεύρεσης χώρου στέγασης η οποία θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί από αρμόδιους θεσμικούς φορείς, όπως αυτοί αναφέρθηκαν.
Μετά από αυτές τις κινήσεις συντάχθηκε μια βασική μελέτη στην οποία περιλήφθηκαν: η ονομασία (Αντώνης Καντώνιας), οι υπηρεσίες προς τους επισκέπτες,ο εκθεσιακός σχεδιασμός,συστήματα ανάλυσης του αντικειμένου που παρακολουθεί ο επισκέπτης, διαδραστικά υπολογιστικά συστήματα, διαχρονικά όλο το διαθέσιμο οπτικό υλικό (εικονοσκοπημένο και φωτογραφικό), αποκόμματα εφημερίδων, καθώς και αρχεία εγγράφων (doc) και υπολογιστικών φύλλων (excel) με όλα τα ιστορικά δεδομένα, συνθέσεις όλων των περιόδων, στατιστικές αναλύσεις σε κατηγορίεςδιψήφιου αριθμού, καθώς και οι ατομικές καρτέλες του συνόλου των προπονητών και των ποδοσφαιριστών που έχουν ανακοινωθεί από την ομάδα.
Η παραπάνω μελέτη απεστάλη και στους δύο φορείς με τους οποίους έγιναν οι συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς και στους δύο πολύ καλούς φίλους και συνεργάτες με τους οποίους διατηρούμε και ενημερώνουμε συνεχώς το αρχείο της Α.Ε.Λ.
10 Σεπτεμβρίου 2018. Σε συνέχεια επαφής με τους βετεράνους της Α.Ε.Λ., με σκοπό τη συλλογή, αλλά και τη διάσωση υλικού για την ιστορία της Α.Ε.Λ., εκδίδεται σχετική ανακοίνωση. Η προσπάθεια αποτυγχάνει παταγωδώς.
Πριν λίγους μήνες ο συντάκτης είχε την τύχη να επισκεφθεί το μουσείο της Άρσεναλ (εικόνα), το οποίο φυσικά δεν είναι στο Χάιμπουρι, ούτε καν κάτω από τις εξέδρες του Έμιρεϊτς (όπου βρίσκεται η τεράστια μπουτίκ), αλλά σε ιδιαίτερο χώρο, δίπλα στο ιδιόκτητο γήπεδο.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Όταν θέλεις να θεωρείσαι σοβαρός και οργανωμένος είτε ως ταγός ή ως εταιρεία σε ένα τόσο ιδιαίτερο και δύσκολο θέμα όπως αυτό της δημιουργίας μουσείου, τότε οφείλεις να προβείς και στις ανάλογες ενέργειες προς αυτούς που απευθύνεσαι, αλλά τέτοιο θέμα, από αυτή την ΠΑΕ, δεν υφίσταται.
Υπάρχει κάποιο πρόσωπο που αδυνατεί να αντιληφθεί βασικά πράγματα. Το πρώτο είναι η μη επιτυχής προσπάθεια του Πηλαδάκη για συλλογή υλικού, σε μια εποχή (2010) που το κλίμα στις τάξεις του κόσμου ήταν τελείως διαφορετικό, σε σχέση με το παρόν. Το δεύτερο είναι η επίσης μη επιτυχής συμμετοχή του κόσμου στην έκκληση των βετεράνων της Α.Ε.Λ. για συλλογή υλικού. Σύντομα θα διαπιστωθεί ότι η πρόσφατη εξαγγελία είναι ουτοπιστική, η μπάλα θα πάει στην …εξέδρα, και θα παραμείνει η προσπάθεια, την οποία φυσικά κάποιο πρόσωπο θα επικαλείται ανελλιπώς.
Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν!
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Εύχομαι καλή επιτυχία στην προσπάθεια του «οραματιστή» και δηλώνω ότι: αν ο κ. Δήμαρχος δεν ευαρεστηθεί να παραστεί στα εγκαίνια, θα είμαι παρών, ακόμη και απρόσκλητος, ακόμη και αν διαφεύγω στο εξωτερικό θα φροντίσω να επιστρέψω για την εκδήλωση.
Δημήτρης Κ. Κούρος