Θα ανοίξει το λιανεμπόριο πριν τα Χριστούγενα; Αν ναι, πότε, με τι όρους και με ποιές προσδοκίες; Κι αν ανοίξει, θα ‘ναι με ανοιχτή ή με κλειστή εστίαση; Αν πάλι όχι, κατά πόσο μπορούν οι καταστηματάρχες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου; Εκτός από λουκέτα, τι άλλο θ’ αφήσει πίσω της αυτή η καταστροφική περιπέτεια;
Συνέντευξη στον ΧΡΗΣΤΟ ΤΣΟΥΜΑΡΗ
Πολλά τα ερωτήματα και μάλιστα για δύσκολους λύτες, αλλά αντικειμενικά, ακόμη πιο δύσκολη είναι η θέση εκείνων των εμπόρων που τους έχει απαγορευτεί πρακτικά, για δεύτερη φορά μέσα στον χρόνο, κάθε επαφή με εμπορική δραστηριότητα, βρίσκονται κυριολεκτικά σε απόγνωση και κάθε μέρα που περνάει βλέπουν το μέλλον ακόμα πιο ζοφερό.
Ειδικά στη Λάρισα, καθώς αρχίζουν να ακούγονται φωνές περί παράτασης του lockdown σε τοπικό επίπεδο, τα πράγματα φαντάζουν τραγικά!!!
Κι αν τα λουκέτα είναι προ των πυλών για σωρεία επιχειρήσεων, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του σε άλλο μέσο ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Γιαννακόπουλος, για να δούμε πως τοποθετείται σήμερα επί του θέματος στο Pressing.gr, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας, κ.Χαράλαμπος Παπαδόπουλος.
– Να αναμένουμε όντως να δούμε πολλά λουκέτα στα εμπορικά καταστήματα μετά τις γιορτές;
Όσο περνάει ο καιρός και βαθαίνει αυτή η κρίση, όλο και περισσότερο πλησιάζουν πολλοί εξ’ ημών στο λουκέτο. Πρώτα βάζουμε φυσικά όλοι την υγεία μας και δεν αντιλέγει κανείς, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τους κάθε λογής θανάτους που προκύπτουν ως παρενέργειες της πανδημίας. Θεωρώ μάλιστα στην περίπτωση της συντριπτικής πλειοψηφίας των συναδέλφων, πως έκαναν τα πάντα, ακολούθησαν όλα τα πρωτόκολλα και πήραν τα απαιτούμενα μέτρα στα μαγαζιά τους, σεβόμενοι την υγεία πελατών κι εργαζομένων κι ακριβώς για να αποφύγουν αυτή την καταστροφή. Γι’ αυτό και δεν διαπιστώθηκε μεγάλη διασπορά στα εμπορικά καταστήματα κι αναφέρομαι φυσικά στα μικρά, που παραδοσιακά ορίζονται ως αγορά της Λάρισας.
– Τι προσδοκάτε λοιπόν ενόψει Χριστουγέννων, αν και όταν αρχίσετε να λειτουργείτε;
Δεδομένης της οικονομικής ασφυξίας, όσο πιο γρήγορα ανοίξουμε τόσο το καλύτερο, μήπως καταφέρουμε να σώσουμε ό,τι σώζεται, καθώς όλοι γνωρίζουμε πως ανάλογα με το μέγεθος και τα προϊόντα κάθε μαγαζιού, το 30-50% του ετήσιου τζίρου γίνεται στην περίοδο των γιορτών. Γνωρίζουμε βέβαια πως τίποτα δεν θα ‘ναι ίδιο φέτος, αλλά υπολογίζουμε ότι αντί των 3 δισ. που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά τα Χριστούγεννα, θα μπορούσαμε να πάμε σ’ ένα μέγεθος τζίρου 1,8 δισ. ευρώ, μήπως ενισχύσουμε στο ελάχιστο τις πιθανότητες βιωσιμότητάς μας, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είμασταν κλειστά και το Πάσχα.
– Κάποτε μου είχατε πει πως δεν υπάρχει αγορά χωρίς εστίαση, αλλά ως προς τα μέτρα, είναι προφανές ότι ο συγκεκριμένος κλάδος αντιμετωπίζεται διαφορετικά. Ρωτάω λοιπόν αν μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος που προαναφέρατε για τα Χριστούγεννα, με κλειστή ας πούμε την εστίαση…
Ας μη γελιόμαστε, η φράση “πάω για ψώνια” είναι συνδεδεμένη με την ανθρώπινη επαφή και την κοινωνικότητα. Η λέξη αγορά ξέρουμε όλοι τι σημαίνει στα ελληνικά από την αρχαιότητα. Δεν είναι το εμπόριο, αλλά προτίστως ο χώρος που τελείται η κοινωνικοποίηση του κόσμου. Δεν γίνεται λοιπόν να λειτουργήσουμε φυσιολογικά με κλειστά ας πούμε τα καταστήματα εστίασης που λειτουργούν κατά τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων μας. Πιστεύω πως μπορούν να δουλέψουν όλα αυτά μαζί, με την κατάλληλη ευθύνη και προσοχή όλων μας. Φυσικά, τα μπαρ και τα κέντρα διασκέδασης είναι μια άλλη κατηγορία, αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν γίνεται ούτε εμείς, ούτε η εστίαση στο σύνολό της, να μείνουμε συνεχόμενα κλειστοί ως το Πάσχα. Μην ξεχνάτε, ότι όσοι διατηρούμε καταστήματα μπαίνουμε μέσα οικονομικά όταν είμαστε κλειστά, γιατί τα πάγια έξοδά μας τρέχουν…
– Αυτό κάνει και τη μεγάλη διαφορά με το ηλεκτρονικό εμπόριο, που μοιάζει σε τέτοιες στιγμές να ‘ναι η μόνη διέξοδος;
Δεδομένων όσων είπαμε πιο πάνω για την αγορά, να πούμε κι ότι λιανεμπόριο δεν γίνεται έτσι κι αλλιώς με click away κι οτιδήποτε άλλο λέγεται, προτείνεται ή δρομολογείται. Αλλά από κει και πέρα, λάβετε υπόψη πως αυτή τη στιγμή που μιλάμε, μόλις το 17% των καταστημάτων στη χώρα μας είναι ενεργά και στο διαδίκτυο. Επί της ουσίας, με το ηλεκτρονικό εμπόριο εντός του lockdown οφελούνται οι επιχειρήσεις που έτσι κι αλλιώς έχουν e-shop και έχουν προϊόντα που πωλούνται στο διαδίκτυο. Αφήστε που όπως ξέρετε κι εσείς, το 40% των Ελλήνων δεν έχουν καμιά σχέση μ’ αυτόν τον κόσμο. Αυτό το κοινό λοιπόν και η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων, θέλουμε εφικτές προτάσεις και λύσεις για άμεση αντιμετώπιση της κατάστασης. Δεν γίνεται βίαια να αλλάξει όλη η διάρθρωση του εμπορίου στη χώρα. Πρέπει να μιλάμε με πραγματικά δεδομένα. Διεθνώς τα καταστήματα έχουν 70% λειτουργικότητα στο διαδίκτυο κι εδώ 17%, οπότε δεν γίνεται να μην προσαρμόζουμε τα μοντέλα των λύσεων στην πραγματικότητα.
– Εν κατακλείδι;
Παρακαλώ να γίνει σαφές ότι κανένα εργαλείο δεν υποκαθιστά την αγορά και το εμπόριο στον τόπο μας. Κι αυτό πιέζουμε να γίνει αντιληπτό σε κάθε κατεύθυνση, δουλεύοντας πάνω σε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα που έχουν προταθεί κι εφαρμοστεί…
– Αν θεωρήσουμε ως δεδομένο ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, ό,τι κι αν γίνει τελικά, πως φαντάζεστε ότι θα βγει ο εμπορικός κόσμος απ’ αυτή την περιπέτεια;
Τι νας σας πω… Με τόσες συσσωρευμένες υποχρεώσεις για το μέλλον και με την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών δραστικά μειωμένη, το 2021 θα ‘ναι ένα παγόβουνο, που λιώνοντας θα πνίγει όλο και περισσότερους. Αυτό δεν σημαίνει πως θα σηκώσουμε εύκολα τα χέρια και πως δεν θα παλαίψουμε για τις περιουσίες και τις ζωές μας. Ας ελπίσουμε κράτη και πολίτες να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, που ακόμα βέβαια το υποπτευόμαστε, αλλά δεν το γνωρίζουμε…