Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2023
2410 67 1964
[email protected]
Pressing.gr - Ειδήσεις - Λάρισα - Ελλάδα - Κόσμος
Πατσιαούρας
  • Τελευταία Νέα
  • Λάρισα
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητικά
  • Lifestyle
  • Κορωνοϊός – Real time
No Result
View All Result
  • Τελευταία Νέα
  • Λάρισα
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητικά
  • Lifestyle
  • Κορωνοϊός – Real time
No Result
View All Result
Pressing.gr - mobile

Η θάλασσα έβγαζε φίδια: Η τραγική ιστορία του πλοίου των 28 νεκρών στο Κάβο Ντόρο που έφυγε με 9 μποφόρ, με υπογραφή καπετάνιου

22 Απριλίου 2023
in Ρετρό
A A
Η θάλασσα έβγαζε φίδια: Η τραγική ιστορία του πλοίου των 28 νεκρών στο Κάβο Ντόρο που έφυγε με 9 μποφόρ, με υπογραφή καπετάνιου

Σχεδόν 40 χρόνια χρειάστηκε να περάσουν για να εντοπιστεί στο βυθό της θάλασσας έξω από το Κάβο Ντόρο το κουφάρι του «Χρυσή Αυγή». Του πλοίου που βούλιαξε στις 23 Φεβρουαρίου 1983 και κόστισε την ζωή 28 ανθρώπων, σε ένα ναυάγιο που συγκλόνισε το πανελλήνιο.

Ήταν η εποχή που συχνά τέτοιου τύπου καράβια «υποχρεώνονταν» να αποπλεύσουν κάτω από συνθήκες που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν όχι απλά αντίξοες, αλλά αποστολές αυτοκτονίας. Ακόμη και σε περιπτώσεις με ακραία καιρικά φαινόμενα και πολλά μποφόρ, ήταν συνηθισμένη η πρακτική, παρά το απαγορευτικό από τα κατά τόπους λιμεναρχεία, οι καπετάνιοι να υπογράφουν ένα χαρτί και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για να αναχωρήσει το καράβι. Βέβαια αποτελούσε κοινό μυστικό ότι ουσιαστικά εξωθούνταν σε αυτήν την κίνηση κάτω από την ασφυχτική πίεση των πλοιοκτητών και των εταιριών στις οποίες δούλευαν.

Η ιστορία με την «Χρυσή Αυγή», ιδιοκτησίας της εταιρίας «Γραμμή Ηπείρου ΕΠΕ» συμφερόντων Αυγουστή Πολέμη, ανήκει σε αυτές. Είχε αγοραστεί το 1976 και από ποταμόπλοιο μετατράπηκε σε επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο κλειστού τύπου, εκτελώντας δρομολόγια από τη Ραφήνα στις Κυκλάδες.

Η θάλασσα έβγαζε φίδια: Η τραγική ιστορία του πλοίου των 28 νεκρών που έφυγε με 9 μποφόρ, με υπογραφή καπετάνιου

Την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 1983 λίγα λεπτά μετά της 16:00 απέπλευσε από το λιμάνι της Ραφήνας για ακόμη ένα ταξίδι, έχοντας νωρίτερα πραγματοποιήσει την αντίθετη διαδρομή. Ο ήδη κακός καιρός επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο, με τα χιόνια να αποκλείουν οχήματα τα οποία (για καλή τους τύχη, όπως αποδείχτηκε), δεν κατάφεραν ποτέ να φτάσουν μέχρι εκεί για να επιβιβαστούν, ενώ έπνεαν άνεμοι 9 μποφόρ. Κάποιοι άλλοι βλέποντας τις καιρικές συνθήκες αποφάσισαν να μην πάρουν το ρίσκο, ειδικά από την στιγμή που το λιμεναρχείο έβγαλε απαγορευτικό απόπλου.  Σύμφωνα με τις μαρτυρίες πάντως ο πλοίαρχος Αντώνης Γαρδέλης με βαριά καρδιά και υπό καθεστώς πίεσης από τους ιδιοκτήτες, υπογράφει και τελικά το πλοίο αναχωρεί  μεταφέροντας 5 φορτηγά και 9 βυτιοφόρα με καύσιμα συνολικού βάρους 298 τόνων. Στο πλοίο επέβαιναν 21 άτομα ως πλήρωμα, 16 οδηγοί φορτηγών και 5 επιβάτες, ανάμεσά τους και η Μ. Λάβδα με τα δύο της παιδιά.

Κάτι παραπάνω από 2 ώρες αργότερα και συγκεκριμένα στις 18:20 –έξω από το Κάβο Ντόρο- το καράβι πήρε επικίνδυνη κλίση 16 μοιρών εξαιτίας της κακοκαιρίας. Ο καπετάνιος αντιλήφθηκε ότι θα ήταν αδύνατο να συνεχίσει μέχρι την Άνδρο που θα ήταν ο πρώτος σταθμός και αποφάσισε να στρίψει με προορισμό την πιο κοντινή Κάρυστο ενώ παράλληλα εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Χρειάστηκε λίγη ώρα για να έρθει η καταστροφή. Σύμφωνα με όσα προέκυψαν από όσα είπαν οι επιζώντες, το πλοίο έφερε φορτίο τριπλάσιου βάρους σε σχέση με τις προδιαγραφές του, ενώ τα οχήματα δεν είχαν δεθεί σωστά, με αποτέλεσμα την μετακίνησή τους. Από τα βυτιοφόρα χύθηκαν καύσιμα και οι σπινθήρες που αναπτύχθηκαν από την τριβή των μετάλλων έφεραν δύο διαδοχικές εκρήξεις, η μία μεγαλύτερη από την άλλη, που ουσιαστικά σφράγισαν την μοίρα του.

Η θάλασσα έβγαζε φίδια: Η τραγική ιστορία του πλοίου των 28 νεκρών που έφυγε με 9 μποφόρ, με υπογραφή καπετάνιου

«Με το που έγινε η έκρηξη και πέσαμε στην θάλασσα άρχισαν να πέφτουν από τον ουρανό ρόδες αυτοκινήτων και άλλα αντικείμενα. Για λίγο το πλοίο έγινε λαμπάδα και φώτιζε όλο τον Κάβο Ντόρο. Όμως μέσα σε λίγα λεπτά το πλοίο απομακρύνθηκε από κοντά μας, μετά τουμπάρισε και η φωτιά έσβησε. Όσοι βρισκόμασταν στην θάλασσα μείναμε εντελώς στο σκοτάδι και σκεφτήκαμε ότι κάπου εδώ τελειώσαμε» περιγράφει ο β’ μηχανικός, ο Σίμος Βαλμάς, σύμφωνα με την διήγηση του οποίου «η θάλασσα έβγαζε φίδια», όπως λένε οι ναυτικοί για τις μεγάλες κακοκαιρίες.

Πολλοί ήταν εκείνοι που δεν πρόλαβαν να πέσουν στο παγωμένο νερό. Όσοι βρίσκονταν στα αμπάρια μετά την πρώτη έκρηξη φαίνεται να σκοτώθηκαν ακαριαία, ενώ ορισμένοι άλλοι εγκλωβίστηκαν αφού για ώρα το πλοίο γύρισε ανάποδα, πριν τελικά βουλιάξει. Με το θερμόμετρο να δείχνει σχεδόν μηδέν βαθμούς, οι επιζώντες έδιναν μια δεύτερη μάχη για την ζωή τους μέσα στα παγωμένα νερά, ελπίζοντας ότι θα διασώζονταν από κάποιο άλλο πλοίο.

Η θάλασσα έβγαζε φίδια: Η τραγική ιστορία του πλοίου των 28 νεκρών που έφυγε με 9 μποφόρ, με υπογραφή καπετάνιου

Ο ασύρματος του Λαυρίου έπιασε το SOS και ειδοποίησε για το σήμα κινδύνου με αποτέλεσμα να σπεύσουν στην περιοχή τα επιβατηγά-οχηματαγωγά «Χρυσή Άμμος ΙΙΙ» από τη Ραφήνα και «Καστριανή Κέας» από την Κάρυστο, το ρουμανικό φορτηγό «Μπολντέιν», η φρεγάτα «Λήμνος», το αντιτορπιλικό «Σφενδόνη» του Πολεμικού Ναυτικού, διάφορα άλλα μικρότερα σκάφη και το ρωσικό ωκεανογραφικό πλοίο Γιάκοβ Γκάκελ που έπλεε εκεί κοντά και η παρουσία του αποδείχτηκε καθοριστική και σωτήρια.

Οι Ρώσοι διέσωσαν 12 άτομα από τα συνολικά 14 που γλίτωσαν, ενώ ανάμεσα στους επιστήμονες που επέβαιναν υπήρχαν και γιατροί οι οποίοι έδωσαν τις πρώτες βοήθειες, ακόμη και τα ίδια τους τα ρούχα στους επιζώντες. «Μας έκαναν ενέσεις και μασάζ και εκτός από τα βασικά μας παραχώρησαν τα ρούχα τους… Συγκλονιστική ήταν η στιγμή που φεύγαμε και όλο το πλήρωμα είχε παραταχτεί σε στάση προσοχής, μας αγκάλιαζε και μας χαιρετούσε. Δε θα το ξεχάσω όσο ζω», διηγήθηκε 30 χρόνια μετά το ναυάγιο, ο επιζών Γιάννης Μπαρμπούνης ο οποίος έχασε εκείνο το απόγευμα τον αδελφό του. Δυστυχώς για ένα άτομο αυτή η φροντίδα δεν στάθηκε αρκετή αφού εξέπνευσε λίγη ώρα αργότερα κι έτσι ανέβηκε στους 28 ο τελικός απολογισμός της τραγωδίας…

Η θάλασσα έβγαζε φίδια: Η τραγική ιστορία του πλοίου των 28 νεκρών που έφυγε με 9 μποφόρ, με υπογραφή καπετάνιου

Ο επίλογος γράφτηκε περίπου 40 χρόνια μετά το ναυάγιο, όταν η ερευνητική ομάδα του Κώστα Θωκταρίδη κατάφερε μετά από μεγάλη προσπάθεια και συντονισμένες ενέργειες να εντοπίσει το βυθισμένο κουφάρι του πλοίου σε βάθος 110 μέτρων.

ShareTweetSharePinSendSend

Παρόμοια άρθρα

2.200 χρόνια δεν τολμάει να πλησιάσει κανείς: Ο τάφος που φοβούνται να ανοίξουνε και οι πιο έμπειροι αρχαιολόγοι

2.200 χρόνια δεν τολμάει να πλησιάσει κανείς: Ο τάφος που φοβούνται να ανοίξουνε και οι πιο έμπειροι αρχαιολόγοι

27 Σεπτεμβρίου 2023
Γιατί δεν πλημμύρισε το κέντρο της Λάρισας – Τα έργα που έγραψαν ιστορία

Γιατί δεν πλημμύρισε το κέντρο της Λάρισας – Τα έργα που έγραψαν ιστορία

12 Σεπτεμβρίου 2023
Κτήνος μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα: Το πείραμα του Μίλγκραμ εξηγεί πλήρως την κτηνωδία με τον Αντώνη

Κτήνος μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα: Το πείραμα του Μίλγκραμ εξηγεί πλήρως την κτηνωδία με τον Αντώνη

7 Σεπτεμβρίου 2023
Σαν σήμερα: Ο Βαλαώρας είδε την εφημερίδα, Κουκουλίτσιος, Μουσιάρης είχαν «φύγει»

Σαν σήμερα: Ο Βαλαώρας είδε την εφημερίδα, Κουκουλίτσιος, Μουσιάρης είχαν «φύγει»

6 Σεπτεμβρίου 2023
Πήρε το μυστικό στο βυθό: Το μυστήριο με τον πολύτιμο θησαυρό της πτήσης 111 που έστειλε στον άλλο κόσμο 229 ψυχές

Πήρε το μυστικό στο βυθό: Το μυστήριο με τον πολύτιμο θησαυρό της πτήσης 111 που έστειλε στον άλλο κόσμο 229 ψυχές

5 Σεπτεμβρίου 2023
Φώτα, απιστία, εκατομμύρια: Η ανεξιχνίαστη δολοφονία του Έλληνα Κροίσου της μόδας που θεωρείται το τέλειο έγκλημα

Φώτα, απιστία, εκατομμύρια: Η ανεξιχνίαστη δολοφονία του Έλληνα Κροίσου της μόδας που θεωρείται το τέλειο έγκλημα

5 Σεπτεμβρίου 2023
Pressing.gr

Μέλος του eMedia. A.M.: 13861

© 2022 Pressing.gr. All rights reserved. Developed by Iris Design.

Δείτε ακόμα:

  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου

Ακολουθήστε μας:

No Result
View All Result
  • Τελευταία Νέα
  • Ακούστε Ζωντανά
  • Λάρισα
  • Δήμοι
  • Θεσσαλία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητικά
  • Ταξίδια
  • Υγεία
  • Μόνιμες στήλες
    • Άστρα / Ζώδια
    • Σαν σήμερα
    • Εορτολόγιο
    • Κηδείες
    • Πρωτοσέλιδα πολιτικών εφημερίδων
    • Πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων
    • Viral videos
  • Pressing 90.1
    • Ανακοινώσεις
    • Τα νέα του Pressing 90.1
    • Ηχητικά
    • Video
  • Διασκέδαση
    • Εκδηλώσεις
    • Σινεμά
    • Φαγητό / Ποτό
  • Απόψεις
    • Χρήστος Τσιάτας
    • Γεωργία Σβάρνα
    • Χρήστος Τσούμαρης
  • Σχόλια
    • Sports & the Larissa City
    • Tsoum box στα χρόνια του Κορωνοϊού
    • Jet Lag
  • Περισσότερα
    • Οικονομία
    • Συνεντεύξεις
    • Επιχειρήσεις
    • Τεχνολογία
    • Lifestyle
    • Πολιτισμός
    • Αυτοκίνητο
    • Ρετρό
    • Τα παιδία παίζει
    • Ο Σεφ προτείνει
    • Γεύσεις
    • Sex
    • Οι φίλοι μας τα ζώα
    • Το βήμα του πολίτη
    • Θέσεις Εργασίας
    • Media

Μέλος του eMedia. A.M.: 13861

© 2022 Pressing.gr. All rights reserved. Developed by Iris Design.

Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτή τη σελιδα, δίνετε τη συγκατάθεσή σας. Επισκεφτείτε τη σελίδα Πολιτική Απορρήτου.