«Επιστράτευση» των ελεγκτικών μηχανισμών, περισσότερη διαφάνεια αναφορικά με τη διαμόρφωση των τιμών στο ράφι αλλά και αναβάθμιση των τεχνολογικών εργαλείων που χρησιμοποιεί η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αναφορικά με τις καταγγελίες των πολιτών περιλαμβάνει η δέσμη μέτρων με στόχο την αντιμετώπιση της ακρίβειας που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας.
Με τα μέτρα αυτά η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει μια ομπρέλα προστασίας των καταναλωτών από κερδοσκοπικά φαινόμενα και παράλληλα να ενισχύσει τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων και μέσω αυτού να υπάρξει μείωση των τελικών τιμών στα ράφια των καταστημάτων.
Τα μέτρα
Συγκεκριμένα τα τέσσερα μέτρα που ανακοινωθήκαν και θα συμπεριληφθούν σε τροπολογία που ετοιμάζει το υπουργείο Ανάπτυξης και θα κατατεθεί μαζί με το πρώτο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή το επόμενο διάστημα αφορούν:
Εξασφάλιση της μόνιμης μείωση τιμής στο ράφι με ειδική σήμανση.
Συγκεκριμένα, με ειδική πινακίδα θα αναδεικνύονται στο ράφι των σουπερμάρκετ τα προϊόντα στα οποία οι προμηθευτές, βιομηχανίες και λιανέμποροι θα προχωρούν σε μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών.
Η πινακίδα θα είναι κάθετη στο ράφι για να είναι εμφανής στους καταναλωτές και η μείωση της τιμής θα είναι πάνω και πέρα των όποιων ειδικών προωθητικών προσφορών κάνουν ήδη οι επιχειρήσεις ενώ ως προς την τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται υπόψη η τιμή ραφιού πριν από την 20ή Σεπτεμβρίου 2023.
Οι επιχειρήσεις θα κάνουν τις μειώσεις των τιμών σε εθελοντική βάση, ωστόσο το υπουργείο τόσο από τις επαφές που ήδη έχει κάνει όσο και από το γεγονός ότι θα υπάρξει ανταγωνισμός αναμένει μείωση τιμών. Πάντως σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση, θα επιβάλλεται σε αυτήν πρόστιμο τουλάχιστον 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
Ελεγχος των προμηθευτών και ολόκληρης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Τα σουπερμάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 ευρώ θα υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους και τις μεταβολές αυτών, προκειμένου να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να διενεργούνται άμεσοι και εστιασμένοι έλεγχοι από τη ΔΥΜΕΑ για πιθανή παραβίαση του νόμου για την αισχροκέρδεια.
Τα σουπερμάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 θα υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά.
Οι τιμές θα αναρτώνται στον ιστότοπο e-katanalotis και θα δημοσιοποιούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τις επικρατούσες τιμές στα οπωροκηπευτικά.
Ενίσχυση ελεγκτικών μηχανισμών
Ενισχύονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοίμέσω της αναβάθμισης του συστήματος υποβολής και διαχείρισης καταγγελιών όσον αφορά τόσο την τηλεφωνική γραμμή 1520 όσο και τον ειδικό ιστότοπο για τις καταγγελίες.
Ηδη σχεδιάζεται και θα ενεργοποιηθεί πριν από τα Χριστούγεννα ειδική εφαρμογή (app) για την υποβολή καταγγελιών και μέσω κινητού τηλεφώνου.
Ειδικά για την εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα διευκρινίστηκε από τον γενικό γραμματέα Καταναλωτή και Εμπορίου Σωτήρη Αναγνωστόπουλο ότι θα δίνεται η δυνατότητα να παρέχεται οπτικό και βιντεοληπτικό υλικό που θα επισημαίνονται χρονικά και θα γεωεντοπίζεται μέσω GPS.
Τα δεδομένα αυτά θα χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία για να επιβάλλονται πρόστιμα χωρίς να χρειάζεται να μεταβαίνουν επιτόπου τα συνεργεία των ελεγκτικών μηχανισμών. Θα μπορούν έτσι τα ελεγκτικά συνεργεία να είναι καθολικά σε όλη τη χώρα, ανέφερε ο Αναγνωστόπουλος.
Παράλληλα το επόμενο διάστημα θα υπάρξει ενίσχυση της ΔΥΜΕΑ με την ένταξη και πιστοποιημένων ιδιωτών ελεγκτών αυξάνοντας τον αριθμό των στελεχών της συγκεκριμένης υπηρεσίας – από τους 83 που είναι σήμερα – με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ